ga terug

Groot deel flexmedewerkers ziet uitzendbranche als transitiesector

De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) onderzocht de motieven, behoeften en de tevredenheid van flexmedewerkers. “Wat opvalt is dat bijna alle ondervraagden de uitzendbranche zien als een transitiesector.” zegt Ton Sluiter, manager Data Analytics bij USG People, in zijn reactie op het onderzoek.

Flink deel flexmedewerkers is tevreden
Het ABU-onderzoek kent enkele opvallende conclusies. Zo is 81 procent van de ondervraagde flexmedewerkers in het algemeen tevreden over de werkzaamheden. En 69 procent van hen ziet flexmedewerkers als onmisbare factor voor organisaties. Uit het onderzoek blijkt verder trots: uitzendkrachten zeggen dankzij flexwerk waardevolle werkervaring op te doen én een hoog aanpassingsvermogen te ontwikkelen.

5 typen flexmedewerkers
Dat dé flexmedewerker niet bestaat, is niet nieuw. Wel nieuw is de clustering die ABU in haar onderzoek maakt op basis van de diverse behoeftes en drijfveren van de ondervraagde flexmedewerkers. ABU onderscheidt 5 hoofdtypes flexmedewerkers, uiteenlopend van uitzendmedewerkers die een vaste baan willen tot het type dat geniet van de flexibiliteit van uitzendwerk.

Ton Sluiter: “Uitzendwerk wordt niet altijd gezien als iets wat je doet voor de rest van je leven. Ik denk dat dit kwartje nog beter moet gaan vallen, ook bij uitzenders. De vraag is: hoe kunnen we uitzendkrachten die puur komen om zich te ontwikkelen voordat ze (weer) in loondienst gaan, nog beter helpen bij die transitie? Als uitzendorganisatie hebben we de kennis en kunde in huis om de kandidaat daarbij te helpen.”

De flexmedewerker weet te weinig van de 7 zekerheden
Voor uitzendorganisaties valt nog flink wat winst te boeken als het gaat om het informeren van flexmedewerkers over de 7 zekerheden van flexwerk, zoals loondoorbetaling bij ziekte, de cao, het recht op scholing en de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten. Die handschoen pakt USG People graag op.

Ton Sluiter: “Nooit eerder zijn de verschillende drijfveren en behoeftes zo diepgaand onderzocht. Daar kunnen wij als USG People ons voordeel mee doen. Bij uitzendmedewerkers die zoeken naar zekerheid kunnen we mogelijkheden op het gebied van een hypotheek, scholing en ontwikkeling benadrukken. Anderzijds is het bij uitzendkrachten die bewust gaan voor tijdelijkheid en vrijheid juist niet nodig ons volledige dienstenpalet aan te bieden. De segmentatie maakt dat we gerichter kunnen aanbieden.”

Het volledige artikel met daarin de onderzoeksresultaten is te vinden in ReFLEX, nummer 2 – juli 2019
Share

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan