ga terug

Growth hackers van USG People vinden nieuwe wegen naar juiste kandidaat

Robotisering, neurotechnologie, artificial intelligence, algoritmes. USG People heeft het allemaal in huis. Maar hoe zorgen we er als uitzendorganisatie voor dat die technologische mogelijkheden ook echt in dienst staan van klanten, kandidaten en medewerkers? USG People vond het antwoord: growth hacking.

USG People heeft digitalisering helemaal omarmd, vertelt Chief Operating Officer Marion van Happen in het laatste nummer van Reflex, het vakblad van brancheorganisatie ABU. “Digitalisering creëert tijd. Waardevolle tijd die we aan de mens kunnen besteden”, zegt Van Happen in Reflex. “Welke technologie we ook toepassen, de mens staat altijd centraal.”

Growth hackers experimenteren en innoveren

USG People stelde zich enkele jaren terug de vraag hoe ze alle aanwezige technologieën zo in kon zetten dat: a) de kandidaatreis beter werd; en b) een nieuwe stroom klanten werd aangeboord. Met growth hacking, dus. 15 intercedenten werden opgeleid tot growth hackers. Via snel op elkaar volgende online experimenten én allerlei marketingkanalen zoeken zij naar de meest effectieve manier om de juiste kandidaten te vinden.

Growth hacking is een menselijke innovatie

Buiten de gebaande paden denken is eerder regel, dan uitzondering. Van Happen: “Growth hackers mogen experimenteren en hun creativiteit de vrije loop laten gaan. Uiteindelijk ontstaat zo de perfecte vacaturetekst en een uiterst gerichte wervingscampagne, passend bij een bepaalde persona.” Van Happen noemt de nieuwe manier van werken een menselijke innovatie, geen technische. “We zetten digitale techniek slim in en stappen af van de traditionele gedachte van het plaatsen van een vacature en hopen tot er een sollicitatie op binnenkomt.”

De resultaten van growth hacking mogen er zijn

Het ‘hacken’ werpt zijn vruchten af. In het eerste halfjaar van 2019 groeide het aantal sollicitanten met ruim 14,60% ten opzichte van 2018. De conversie van sollicitanten naar een baan steeg met 19,95%. USG People vindt nu nieuwe werkzoekenden die ze anders niet had gevonden. “En we voegen waarde toe aan het intercedentenvak. Growth hacking is een leuke, heel andere manier om je vak uit te oefenen, met veel ruimte voor creativiteit en verdieping. Door al dat experimenteren leren en innoveren we als organisatie.”

Het gaat om leren door te doen

Van Happen noemt growth hacking meer dan een techniek. “Het is een visie, een mindset. Growth hackers omarmen bijvoorbeeld verandering en het idee van continu ontwikkelen. Ze werken agile en leren door te doen. Wij bekijken nu hoe we die mindset kunnen overbrengen op al onze intercedenten.”

Lees het hele interview met Marion van Happen hier

Share

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan